شکر شامل گلوکز، فروکتوز، گالاکتوز است که در بسیاری از گیاهان، میوه‌ها و لبنیات وجود دارد.واژهٔ شکر در فارسی از واژهٔ sharkara در زبان سانسکریت گرفته شده‌است. سپس به صورت سکر از فارسی به عربی راه یافته و از عربی به زبان‌های اروپایی وارد شده‌است. در این نوشتار ۶۶ حقیقت جالب و شیرین درباره شکر را می خوانیم.

 

شکر

شکر یکی از قدیمی‌ترین مواد خوراکی جهان است. به احتمال فراوان مردم گینه‌ی نو نخستین کسانی بودند که نیشکر را حدود ۸۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح کشت کردند.

 

۲. در قرن شانزدهم، قیمت یک قاشق چایخوری شکر در لندن ۵ دلار بود.

 

۳. ریشه‌ی واژه‌ی “شکر” از واژه‌ی سانسکریت شارکارا است که به معنی “ماده‌ی دانه‌ای شکل” است. در عربی شَکر، در ترکی شِکِر، در ایتالیایی زوکرو؛ و گویشوران یوروبایی در نیجریه به آن سوگا می‌گویند.

 

۴. انجمن قلب امریکا توصیه می‌کند که زنان بالغ بیش از ۲۴ گرم، یا ۶ قاشق چایخوری، و مردان بیش از ۳۶ گرم، یا ۹ قاشق چایخوری، شکر اضافه شده(علاوه بر قند طبیعی موجود در مواد خوراکی) در روز مصرف نکنند.

 

۶۶ حقیقت جالب و شیرین درباره شکر۵. تنها مزه‌ای که انسان‌ها پس از تولد نسبت به آن ولع دارند شیرینی است.

 

۶. بلندترین برج درست شده از حبه‌های قند ۱۸۶ سانتیمتر بود که توسط کمیه کورجن فرانسوی در ۱ جولای ۲۰۱۳ ساخته شد. در این برج از ۲.۶۶۹ حبه قند استفاده شده بود و ظرف ۲ ساعت و ۵۹ دقیقه ساخته شد.

 

۷. در ۱۸۲۲، امریکایی‌ها به طور متوسط در هر ۵ روز ۴۵ گرم شکر مصرف می‌کردند- که برابر با مقدار شکر موجود در ۳۴۰ گرم از نوشیدنی‌های امروزی است. در ۲۰۱۲، امریکایی‌ها هر ۵ روز ۷۵۶ گرم شکر مصرف می‌کرده‌اند.

 

مطلب مرتبط: کاربردشکر : ۱۰ کاربرد عجیب و غریب شکر‌ که بسیار سودمندند

 

۸. مصرف هر یک قاشق غذاخوری سس کچاپ حاوی یک قاشق چایخوری شکر است.

 

۹. در جهان، مردم از طریق خوردن شکر در روز ۵۰۰ کالری اضافی دریافت می‌کنند که تقریبا برابر با میزان کالری است که برای اضافه کردن نیم کیلو وزن در یک هفته لازم است.

 

۱۰. مصرف بیش از حد شکر می‌تواند به طور کلی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. در واقع، شکر پروتئین ماهیچه‌ی قلب و همینطور مکانیسم پمپاژ قلب را عملا تغییر می‌دهد.

 

۱۱. کریستف کلمب در سفر دوم خود در ۱۴۹۳ بذر نیشکر را به دنیای جدید معرفی کرد، به خصوص به مردم هیسپانیولا.

 

۱۲. مصرف زیاد شکر با ابتلا به سرطان ارتباط دارد. در یک سری از مطالعات دریافته‌اند که مصرف زیاد شکر بر نرخ بقای مبتلایان به سرطان سینه و مبتلایان به سرطان روده‌ی بزرگ تاثیر منفی می‌گذارد.

 

۱۳. قند خون بالا ممکن است ارثی باشد. مطالعات نشان می‌دهند کسانی که در هورمون گرلین دچار تغییراتی ژنتیکی می‌شوند نسبت به کسانی که هیچ تغییر ژنتیکی ندارند شکر(و الکل) بیشتری مصرف می‌کند.

 

۱۴. شکر و الکل اثرات سمی یکسانی بر کبد دارند. به علاوه، آسیب کبدی ممکن است حتی بدون جذب کالری‌های اضافی یا افزایش وزن نیز اتفاق بیفتد.

 

۶۶ حقیقت جالب و شیرین درباره شکر

 

۱۵. در مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۹ دریافتند که مصرف قند پیری سلول‌ها را تسریع می‌کند. به علاوه، در یک مطالعه‌ در ۲۰۱۲ دریافتند که مصرف زیاد شکر‌ با نقص در حافظه و پردازش شناختی کلی در ارتباط است.

 

۱۶. قند در جاهای نامحتملی وجود دارد مانند آب تونیک، ترشیجات، کلوچه، نان، چاشنی‌های غذایی بدون چربی، و سس گوجه فرنگی.

 

۱۷. در مطالعه‌ای در ۲۰۱۳ دریافتند که حداقل ۱۸۰۰۰۰ مرگ و میر در جهان با مصرف نوشیدنی‌های شیرین در ارتباط است. در ۲۰۱۰ امریکا به تنهایی شاهد ۲۵۰۰۰ مرگ ناشی از مصرف این نوع نوشیدنی‌ها بوده است.

 

مطلب مرتبط: ۵۳ حقیقت جالب درباره بدن انسان

 

۱۸. درحالی که مواد خوراکی غنی از فیبر، چربی، و پروتئین می‌توانند به شخص کمک ‌کنند احساس سیری کند، اما شکر‌ باعث احساس سیری نمی‌شود.

 

۱۹. یک بطری ۵۰۰ گرمی کوکاکولا ۶۵ گرم قند دارد. این میزان معادل قند موجود در ۵ عدد شیرینی رولت است.

 

۲۰. یک بطری ۴۳۰ گرمی آب پرتقال ۱۰۰% حاوی ۴۹ گرم قند است. این میزان تقریبا معادل قند موجود در ۱۰ بیسکویت کرم دار است.

 

۲۱. یک بطری ۶۵۰ گرمی چای سبز آریزونا حدودا ۵۱ گرم قند دارد، که این میزان معادل مصرف ۲۰ عدد شکلات است.

 

۲۲. یک قوطی ۴۵۰ گرمی نوشیدنی انرژی‌زا ۵۴ گرم قند دارد که این میزان تقریبا معادل قند موجود در ۳.۵ فنجان غلات صبحانه است.

 

۲۳. یک بطری ۹۰۰ گرمی نوشابه‌ی غیرگازدار گیتورید ۳۶ گرم قند دارد، که این میزان معادل قند موجود در ۵ فنجان کره‌ی بادام زمینی است.

 

۲۴. یک نوشیدنی قهوه‌ی سرد استارباکس حدودا ۲۸ گرم قند دارد، که این میزان معادل قند موجود در ۲.۵ عدد دونات است.

 

۶۶ حقیقت جالب و شیرین درباره شکر۲۵. لیمو ترش نسبت به توت‌فرنگی قند بیشتری دارد.

 

۲۶. قند، بیشتر از هر جایی، برای اندازه‌ی دور کمر یک تهدید به حساب می‌آید. این ماده همچنین با چندین مرض و بیماری در ارتباط بوده است من جمله دیابت نوع ۲، آرتروز، جوش زدن، بیماری قلبی، افسردگی، برفک / عفونت مخمر، و سرطان.

 

۲۷. بیش از نیمی از ۸.۴ میلیون تن شکری که هر ساله در ایالات متحده تولید می‌شود از چغندر قند به‌دست می‌آید.

 

۲۸. دانشمندانی که سوکرالوز را کشف کردند سعی داشتند یک حشره‌کش درست کنند. یکی از همکاران این آزمایش به اشتباه به جای تست کردن نمونه‌ای از این حشره کش آن را چشیده بود(“تیست” کرده بود. این اشتباه به خاطر شباهت تلفظ دو واژه‌ی “test” و “taste” در زبان انگلیسی رخ داده است).

 

۲۹. شیرین‌ترین ترکیبی که شناسایی شده است لوژدونام نام دارد. این ماده ۲۰.۰۰۰ برابر از شِکر شیرین‌تر است.

 

۳۰. قند در همه جا هست. این ماده عنصر سازنده‌ی کربوهیدرات‌ها است – فراوان‌ترین نوع مولکول‌های ارگانیک موجودات زنده. محققان متذکر می‌شوند که خود شکر لزوما مشکلی برای سلامتی به شمار نمی‌رود، اما میزان شکری که در روز مصرف می‌کنید چرا.

 

۳۱. یک قاشق چایخوری شکرسفید ۱۵ کالری و یک قاشق چایخوری شربت ذرت(نوعی شکر) ۲۰ کالری دارد. عامل اصلی بیشتر قند اضافه شده‌ی مصرفی در رژیم غذایی امریکایی‌ها نوشابه‌ها هستند.

 

۳۲. دویست سال پیش، امریکایی‌ها به طور میانگین در سال فقط ۹۰۰ گرم شکر مصرف می‌کردند. در ۱۹۷۰، امریکایی‌ها ۵۵ کیلوگرم شکر در سال مصرف می‌کردند. امروزه امریکایی‌ها به طور میانگین ۶۹ کیلوگرم شکر در سال مصرف می‌کنند. این مقدار معادل ۱.۳ گیلوگرم(۶ فنجان) شکر در هر هفته است.

 

۶۶ حقیقت جالب و شیرین درباره شکر۳۳. سازمان بهداشت جهانی (WHO)به مردم توصیه می‌کند میزان شکری که در روز مصرف می‌کند از آنچه در یک نوشابه‌ی معمولی یافت می‌شود کمتر باشد.

 

۳۴. فقط یک قوطی نوشابه‌ی ۳۴۰ گرمی در روز به قدری به رژیم غذایی فرد قند اضافه می‌کند که احتمال ابتلای او بیماری‌ قلبی را تا یک سوم بیشتر می‌کند.

 

۳۵. امریکایی‌ها بیشترین میزان قند را از طریق نوشابه‌های معمولی دریافت می‌کنند(۳۳%) بعد از آن شکر و آب نبات(۱۶.۱%)، کیک، شیرینی، و کلوچه(۱۲.۹%)؛ آب میوه(۹.۷%)؛ دسر لبنیات و شیر(۸.۶%)؛ و سایر دانه‌ها(۵.۸%) قرار دارند.

 

۳۶. یک قوطی ۳۴۰ گرمی کوکاکولا ۱۰ قاشق چایخوری شکر دارد.

 

۳۷. امریکایی‌ها به طور میانگین هر سال ۲۰۰ لیتر نوشابه مصرف می‌کنند.

 

۳۸. در رژیم غذایی امریکایی، قند مصرفی اضافه شده در هر روز مسبب جذب ۵۰۰ کالری است. این مقادر معادل خوردن ۱۰ ورق بیکن است.

 

۳۹. امریکایی‌ها شکر را از هر ماده‌ی افزودنی دیگری – بجز نمک – ۱۰ برابر بیشتر مصرف می‌کنند.

 

۴۰. برای پی بردن به میزان کالری‌های تولید شده توسط قند موجود در هر محصولی، مقدار قند آن را در عدد ۴ ضرب کنید. به عنوان مثال، محصولی که ۱۵ گرم قند دارد به ازای هر وعده مصرف آن ۶۰ کالری تولید می‌شود.

 

مطلب مرتبط: ۴۹ حقیقت جالب درباره پدر و پدرها

 

۴۱. قند می‌تواند اشکال مختلفی به خود بگیرد من جمله قند چغندر قند، قند میوه، و قند شیر. قند چغندر قند از همه بیشتر استفاده می‌شود و معمولا به آن قند رومیزی می‌گویند.

 

۴۲. امریکایی‌ها به طور متوسط ۱.۳ کیلوگرم در هفته – یا ۱۶۱۰ کیلوگرم در کل عمرشان- شکر مصرف می‌کنند. این میزان معدل تقریبا ۱.۷۶۷.۹۰۰ شیرینی میوه‌ای است، که آنقدر شکر دارد که می‌تواند یک سطل زباله‌ی بزرگ را پر کند.

 

۶۶ حقیقت جالب و شیرین درباره شکر۴۳. بسیاری از غلات مخصوص کودکان، به ازای هر سه قاشق غله‌ی مصرفی حاوی یک قاشق شکر است. اغلب ناسالم‌ترین غلات از همه بیشتر به مردم فروخته می‌شوند، حتی به کودکان دو ساله.

 

۴۴. دو نوع گیاه متفاوت بیشترین مقدار شکر دنیا را تامین می‌‌کنند: نیشکر و چغندر قند. نیشکر در مناطق گرمسیری و نیمه‌ گرمسیری رشد می‌کند. چغندرقند در آب‌ و هوای معتدل، مثل بخش‌هایی از اروپا، ژاپن و ایالات متحده پرورش داده می‌شود.

 

۴۵. حدود ۷۰% تمام شکرهای تولید شده در کشورهای تولید‌کننده مصرف می‌شود. بیش از ۱۰۰ کشور با هدف تجاری شکر تولید می‌کنند.

 

۴۶. برزیل بزرگترین تولید کننده‌ی نیشکر در جهان است.

 

۴۷. هند بزرگترین مصرف کننده‌ی شکر در جهان است.

 

۴۸. نیشکر معمولا در مزارع بزرگ یا مزارع نیشکر می‌روید. به ازای هر یک متر مربع زمین این گیاه ۲۰ کیلوگرم شکر به‌دست می‌دهد.

 

۴۹. شکر‌ در آشپزی فایده‌های زیادی دارد: کمک می‌کند کیک‌ها و نان ور بیایند، از فساد مواد خوراکی جلوگیری می‌کند، با حفظ آب درون میوه رنگ آن را حفظ می‌کند، و باعث شکل گیری عطر و طعم بسیاری از غذاهای مختلف می‌شود.

 

۵۰. تجارت شکر یکی از پیچیده‌ترین تجارت‌های جهان است و شامل کنترل قیمت، سهمیه، یارانه، و توافقات ترجیحی می‌شود.

 

۵۱. تجارت شکر توسط سازمان تجارت جهانی تنظیم می‌شود که کمک می‌کند اطمینان حاصل کنیم هر کسب و کاری بین کشورها به نحو عادلانه انجام می‌شود.

 

۵۲. یکی از مهم‌ترین توافقات حاکم بر تجارت شکر توافق ضد دامپینگ است، که سعی دارد مانع آن شود که کشورهای بزرگ تولید کننده‌ی شکر مثل ایالات متحده و اروپا، شکر مازادشان را در بازار جهانی به قیمت‌های پایین‌تری صادر کنند.

 

۵۳. برای شکر در اشکل مختلفی که دارد و برای انواع دیگری از شیرین کننده‌ها حداقل ۱۱۵ نام وجود دارد. تولیدکنندگان مواد خوراکی، برای آنکه نام شکر به عنوان نخستین ماده‌ در فهرست‌ مواد تشکیل دهنده‌ی محصول‌شان قرار نگیرد، ممکن است از نام‌های دیگر آن استفاده کنند.

 

۵۴. نشان داده شده است که شکر از طریق قندی شدن(گلیکاسیون) باعث چین و چروک پوست می‌شود، که این امر وقتی اتفاق می‌افتد که قند موجود در خون به کلاژن پوست می‌چسبد و از خاصیت ارتجاع‌پذیری آن کم می‌کند.

 

۵۵. تا اواخر دهه‌ی ۱۵۰۰، به شکر “طلای سفید” می‌گفتند، و اشراف اروپایی‌ از آن برای نشان دادن جایگاه اجتماعی‌شان استفاده می‌کردند. از حدود ۱۶۰۰ به بعد، پیشرفت‌های عرصه‌ی فناوری و منابع دنیای جدید کمک کردند که شکر به شکل یک کالا با تولید انبوه درآید.

 

۵۶. ۱ قاشق چایخوری شکر‌ چهار گرم وزن دارد. بنابراین، به عنوان مثال، هر سه چهارم فنجان غلات صبحانه‌ حاوی ۱۰ گرم یا ۲.۵ قاشق چایخوری شکر‌ است.

 

۵۷. رالف شرودر از کشور آلمان رکورد جهانی گینس را برای داشتن بزرگترین مجموعه‌ی بسته‌های شکر در ۱۴ می‌۲۰۱۳ به نام خود ثبت کرد. او ۱۴.۵۰۲ نوع مختلف بسته‌ی شکر دارد که قدیمی‌ترین آنها به دهه‌ی ۱۹۵۰ مربوط می‌شود.

 

۵۸. در اصل، آدم‌ها می‌توانند نیشکر خام را به خاطر مزه‌ی شیرینی که دارد بجوند. هندی‌ها نخستین کسانی بودند که در حدود ۳۵۰ بعد از میلاد و در دوره‌‌ی حکومت خاندان گوپتا شکر را به صورت متبلور شده در آوردند.

 

مطلب مرتبط: ۲۰ حقیقت باورنکردنی درباره خوراکی ها که تا به حال نشنیده‌اید

 

۵۹. صلیبیون، بعد از آن که با کاروان‌هایی مواجه شدند که “نمک شیرین” با خود حمل می‌کردند، به نخستین کسانی تبدیل شدند که شِکر را به اروپایی‌ها معرفی کردند.

 

۶۰. در ایالات متحده و ژاپن، در بسیاری از موارد به جای شکر از شربت ذرت با فروکتوز بالا استفاده می‌شود، به خصوص در نوشیدنی‌های گازدار و غذاهای فراوری شده.

 

۶۱. وقتی بدن نتواند گلوکز یا قند را به سرعت کافی هضم کند، قند خون بافت را از بین می‌برد. این در واقع همان تعریف دیابت است: ناتوانی در دفع گلوکز.

 

۶۲. درصد کالری‌های کل حاصل از قند اضافه شده(غیرطبیعی) با افزایش سطح درآمد مردان و زنان به صورت خطی کاهش پیدا می‌کند. به عبارت دیگر، آدم‌هایی که در فقر زندگی می‌کنند بیشتر احتمال دارد نسبت به همتایان ثروتمندترشان قند اضافه شده مصرف کنند.

 

۶۳. مردان نسبت به زنان مقدار خالص کالری بیشتری- که از قند اضافه شده حاصل شده است- مصرف می‌کنند. درصد کالری‌های حاصل از قند اضافه شده با افزایش سن و درآمد کاهش می‌یابد.

 

۶۴. بر اساس اسکن‌های صورت گرفته از مغز، شکر به اندازه‌ی کوکائین اعتیادآور است.

 

۶۵. مردان و زنان سیاهپوست غیرهیسپانیک نسبت به مردان و زنان سفید پوست غیرهیسپانیک یا امریکایی مکزیکی درصد کالرهای بیشتری، که از قند اضافه‌ حاصل شده‌اند، مصرف می‌کنند.

 

۶۶. محققان دریافته‌اند آدم‌هایی که در روز ۲.۵ قوطی نوشابه‌ی شیرین می‌نوشند نسبت به کسانی که کمتر می‌نوشند سه برابر بیشتر احتمال دارد دچار افسردگی یا اضطراب شوند.